درخواست شناسنامه برای
ایرانیان مقیم کانادا

درخواست شناسنامه برای ایرانیان مقیم کانادا

طبق ماده 12 قانون ثبت احوال تولد هر طفل در ایران اعم از اینکه پدر و مادر او ایرانی یا خارجی باشد باید به اطلاع نماینده یا مسئول سازمان ثبت احوال کشور برسد. تولد فرزندان ایرانی مقیم کانادا در صورت امکان به مسئول امور کنسولی ایران در محل اقامت اطلاع داده شود. در غیر این صورت باید به نزدیکترین دفتر کنسولی یا سازمان ملی ثبت احوال (NOCR) اطلاع داده شود. در این مقاله به مدارک و شرایط درخواست شناسنامه برای ایرانیان مقیم کانادا پرداخته ایم.

اگر شما هم سوالات بیشتری در زمینه مهاجرت به کانادا دارید، همکاران ما در شرکت مهاجرتی کانادا هلیکا آماده ارائه مشاوره تخصصی در این زمینه به شما هستند. کافیست با ما تماس بگیرید. یا از این صفحه وقت مشاوره دریافت کنید.

تلفن:‌ 021۲۲۴۱۸۸۷۷

درخواست شناسنامه برای ایرانیان مقیم کانادا چگونه است؟

برای درخواست شناسنامه برای ایرانیان مقیم کانادا به ادامه مطلب توجه داشته باشید. اگر در کانادا زندگی می کنید برای ارتباط با نزدیکترین سفارت ایران در کشور کانادا که در حال حاضر در آن اقامت دارید، می­توانید از موسسات مهاجرتی کمک بگیرید. درخواست خود را برای دریافت شناسنامه به بخش خدمات کنسولی ارسال کنید. مدارک درخواست مربوطه به مراجع ذیربط ثبتی در ایران منتقل و پس از صدور شناسنامه، مدرک به متقاضی تحویل داده می شود.

به طور کلی طبق قانون (تبصره ماده 15 قانون ثبت احوال) مهلت اطلاع از زایمان و اخذ دفترچه حداکثر 15 روز پس از تولد است. با داشتن کلیه مدارک مورد نیاز می­توانید آن­ها را برای دفتر کنسول معتبر یا سازمان ملی ثبت احوال (NOCR) ارسال کنید. فرم درخواست شناسنامه را درخواست کرده و آن را به درستی پر کنید، هزینه های مورد نیاز را پرداخت و تمام مدارک مورد نیاز را کپی کنید. والدین/سرپرستان باید نامه­ای از بیمارستانی که کودک در آن متولد شده است ارائه دهند.

مسئول موردنظر سپس مدارک شما را بررسی و پردازش می­کند و اگر همه اطلاعات درست باشد، در همان روز اسناد به مراکز مربوطه ارسال می شوند.

مدارک لازم برای دریافت شناسنامه ایرانی چیست؟

اگر شما قصد دریافت شناسنامه ایرانی را دارید، باید مدارک زیر را برای درخواست شناسنامه برای ایرانیان مقیم کانادا داشته باشید:

  1. اخذ فرم­های مربوطه از نمایندگی­های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و یا از ادارات ثبت احوال سراسر کشور.
  2. تکمیل فرم مبایعه نامه مذکور و تایید فرم توسط نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و یا تایید امضای یکی از شهود در دفاتر اسناد رسمی داخل کشور.
  3. دو قطعه عکس تمام رخ جدید 4*3 با اطلاعات ثبت نام در وسط (نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، محل تولد) برای افراد 15 سال به بالا.
  4. اصل و فتوکپی مدارک همراه با عکس (گذرنامه، کارت پایان خدمت یا معافیت، گواهینامه رانندگی، کارنامه تصویری دوره راهنمایی و بالاتر، معرفی نامه عکس دانش آموزان از مدرسه یا کارت شناسایی همراه با عکس. کارمندان ادارات دولتی با جزئیات ثبت نام.) ​​ضروری است.
  • لازم به ذکر است پس از تطبیق اصل و فتوکپی مدارک معتبر ذکر شده، اصل مدارک عودت داده می­شود. در صورتی که صاحب شناسنامه هیچ یک از مدارک مندرج در بند 4 را نداشته باشد، با معرفی وی به نیروی انتظامی، تصدیق عکس تایید می­شود.
  1. اصل و فتوکپی سند ازدواج و طلاق ( حسب مورد) و شناسنامه فرزندان در صورت ازدواج پس از اعمال اصل سند مسترد می­شود.
  2. پرداخت مبلغ لازمه طبق تعرفه جاری.
  • حضور یکی از والدین یا جد پدری و در صورت ثبت نشدن ازدواج پدر و مادر لازم بوده، چرا که باید تاریخ و محل تولد را اعلام و مدارک مربوط را امضاء کنند.

شرایط دریافت شناسنامه برای ایرانیان خارج از کشور

برای ایرانیان خارج از کشور مثل افراد مقیم کانادا که تابعیت کشور را دارند، گرفتن شناسنامه همیشه دغدغه بوده است. بسیاری از ایرانیان مقیم خارج از کشور یا شناسنامه خود را گم کرده­اند یا فرزندانشان به دلیل تولد و زندگی در آن کشور شناسنامه ایرانی دریافت نکرده اند.

در کشور کانادا که ایران دارای سفارت و نمایندگی کنسولی است به راحتی می­توان برای شناسنامه اقدام کرد و در کمترین زمان ممکن شناسنامه ایرانی دریافت کرد.

برای درخواست شناسنامه برای ایرانیان مقیم کانادا، هر ایرانی که شرایط زیر را داشته باشد می تواند برای دریافت شناسنامه المثنی به دلیل مفقود شدن یا از بین رفتن اقدام کند:

  • افراد 18 سال به بالا
  • افراد زیر 18 سال دارای گواهی رشد
  • پدر یا جد پدری دارای شناسنامه برای فرزندان زیر 18 سال
  • قیم قانونی (ولی، امین، وصی) برای افراد صغیر و بی بضاعت با ارائه مدارک موید سمت

درخواست شناسنامه برای ایرانیان مقیم کانادا

هزینه اخذ شناسنامه ایران چقدر است؟

برای درخواست شناسنامه برای ایرانیان مقیم کانادا مبلغی باید به حساب مورد نظر واریز شود.

ثبت درخواست و صدور شناسنامه در مهلت قانونی

هزینه درخواست شناسنامه برای فرزندان ایرانی مقیم کانادا، تا 15 روز از تاریخ تولد 25 یورو است.

ثبت درخواست و صدور شناسنامه پس از مهلت قانونی

برای فرزندان از 16 روز تا 6 ماه پس از تاریخ تولد، 35 یورو اعلام شده است.

ثبت درخواست و صدور شناسنامه پس از مهلت قانونی

برای افرادی که قصد درخواست شناسنامه دارند از تاریخ تولدشان 6 ماه گذشته باشد، 50 یورو گزارش شده است.

پس از واریز مبلغ مورد نظر، فیش واریز را با مدارک دیگر به محل مربوطه ارسال کنید.

مراحل دریافت شناسنامه ایرانی کدامند؟

ثبت نام فرزندتان در بدو تولد بسیار مهم است. این به فرزند شما حقوق و دسترسی بهتر به خدمات می دهد. از بی تابعیتی جلوگیری می­کند و می­تواند ایمنی و امنیت بیشتری را برای فرزند شما در زمان رشد فراهم کند. به عنوان مثال، دسترسی به تحصیل، شغل، افتتاح حساب بانکی، اخذ پاسپورت یا خرید ملک همگی برای دریافت مدارک لازم ابتدا به گواهی تولد نیاز دارند.

پس از زایمان در یک مرکز مراقبت­های بهداشتی یا بیمارستان، اطمینان حاصل کنید که مرکز درمانی یا بیمارستان یک یادداشت زایمان (اعلان تولد) به شما ارائه می دهد.

در صورت داشتن مدرک (دارای مدارک اقامتی معتبر)، با همراه داشتن برگه تحویل به سفارت ایران یا دفتر کنسولی مراجعه کنید تا برای نوزاد خود شناسنامه دریافت کنید.

اگر شما فاقد مدارک لازم هستید، واقعه تولد در بیمارستان ثبت می­شود. مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان­ها موظفند برای فرزندان متولد شده از والدین بدون مدرک نیز برگه تولد تهیه کنند. با این حال، در عمل شما ممکن است تنها پس از دریافت مدارک اقامت معتبر بتوانید برگه تحویل و شناسنامه را دریافت کنید. اگر برای دریافت برگه تولد یا شناسنامه برای فرزندان خود که در کانادا متولد شده­اند با مشکل مواجه شدید، می توانید برای مشاوره با موسسه مهاجرتی هلیکا ارتباط بگیرید.

درخواست شناسنامه برای ایرانیان مقیم کانادا

صدور شناسنامه برای متولدین خارج از کشور به چه صورت است؟

طبق بند ۲ ماده ۹۷۶ قانون مدنی، فرزندانی که پدرشان ایرانی باشد فارغ از اینکه در ایران یا خارج از ایران به دنیا آمده باشند ایرانی محسوب می­شوند. طبق ماده 12 قانون ثبت احوال، تولد فرزندان ایرانیان مقیم خارج از کشور باید به مأمور کنسولی ایران در محل سکونت و در غیر این صورت به نزدیکترین مأمور کنسولی یا سازمان ثبت احوال کشور اعلام شود.

با توجه به تبصره ماده 15 قانون ثبت احوال، مهلت اعلام ولادت پانزده روز از تاریخ تولد طفل بوده و روز تولد و تعطیل رسمی بعد از آخرین روز مهلت محسوب نمی­شود و در صورتی که تولد در سفرهای زمینی، هوایی یا دریایی اتفاق بیفتد. مهلت اعلام آن از تاریخ ورود به مقصد در نظر گرفته می­شود.

ثبت ولادت و اخذ شناسنامه

هر یک از افراد زیر می توانند با مراجعه به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور یا ادارات ثبت احوال نسبت به ولادت و اخذ شناسنامه نوزاد اقدام کنند:

  • پدر ایرانی فرد متولد شده
  • جد پدری با ارائه شناسنامه
  • مادر در صورتی که ازدواج او به صورت قانونی (از دفاتر ازدواج در داخل کشور یا نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور) به ثبت رسیده باشد.
  • در صورت ثبت نشدن ازدواج والدین، حضور اولیای دم الزامی است.
  • قیم قانونی (ولی یا قیم) برای افراد صغیر و بی بضاعت با ارائه مدارک موید سمت خود

به منظور صدور کپی شناسنامه، کلیه دفاتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و یا ادارات ثبت احوال سراسر کشور در ساعات و روزهای اداری آماده دریافت مدارک مذکور هستند.

لازم به ذکر است که صدور شناسنامه المثنی در مکانی غیر از محل صدور شناسنامه امکان پذیر است. توضیحات داده شده برای درخواست شناسنامه برای ایرانیان مقیم کانادا نیز صدق می­کند.

هلیکا، بهترین موسسه مهاجرتی به کانادا

اگر فرزند شما ایرانی باشد اما در کانادا به دنیا آمده باشد، می­توانید تولد او را در ایران ثبت کنید. اگر در کانادا زندگی می­کنید و نمی­دانید چگونه برای درخواست شناسنامه برای ایرانیان مقیم کانادا اقدام کنید، باید از یک موسسه معتبر مشاوره بگیرید. شما می­توانید تولد فرزند خود را در ایران با ارائه مدارک لازم و پرداخت هزینه ثبت کنید و شناسنامه ایرانی بگیرید. هلیکا بهترین موسسه مهاجرتی به کانادا بوده که با ارائه بهترین خدمات و مشاوره ها شما را در این مسیر کمک می­کند.

اگر شما هم سوالات بیشتری در زمینه مهاجرت به کانادا دارید، همکاران ما در شرکت هلیکا آماده ارائه مشاوره تخصصی در این زمینه به شما هستند. کافیست با ما تماس بگیرید. یا از این صفحه وقت مشاوره دریافت کنید.

تلفن:‌ 021۲۲۴۱۸۸۷۷