مجله هلیکا, آموزش مهاجرت به کانادا

کانادا قصد دارد تا سال 2025، یک و نیم میلیون مهاجر را بپذیرد

برنامه مهاجرتی کانادا تا سال 2025

کانادا اخیراً با یک شکاف اقتصادی بزرگ ناشی از سالخوردگی نیروی کار مواجه شده است. بسیاری از نیروی کار این کشور به علت بازنشستگی و کهولت سن در حال ترک کار هستند.

 دولت کانادا تصمیم گرفته است تا سرمایه گذاری کلان و بلند مدت روی مهاجران داشته باشد. اما موضوعی که این میان مطرح است است این است که همه شهروندان کانادایی با این موضوع موافق نیستند.

اگر شما هم سوالات بیشتری در زمینه مهاجرت به کانادا را دارید، همکاران ما در شرکت مهاجرتی کانادا هلیکا آماده یاری شما هستند.

کافیست با شماره های زیر تماس بگیرید تا همکاران ما یک مشاوره تخصصی در این زمینه به شما ارائه کنند.

شماره تماس ایران:  021۲۲۴۱۸۸۷۷

شماره تماس تورنتو: 0016479075026

اوایل ماه نوامبر سال 2022 دولت کانادا اعلام کرد که قصد دارد طی سه سال آینده سالانه 500 هزار مهاجر را بپذیرد. این موضوع سبب می شود تا کانادا به نسبت جمعیت خود 8 برابر جمعیت مهاجر بپذیرد که عده ای نگران استقبال از این همه مهاجر هستند.

ریسک بزرگ کانادا، برد یا باخت؟

کانادا همه ساله سعی می کند تا برای حفظ رشد جمعیت و کمک به اقتصاد این کشور، تعدادی مهاجر با اقامت دائم که شهروند کانادا نیستند را بپذیرد. 

این کشور در سال 2021، 405 هزار ساکن دائمی را پذیرفت که این آمار بیشترین رقم در طول تاریخ این کشور است. دلیل این سیاست این است که کشور کانادا اگر بخواهد به جای کوچک تر شدن جمعیت، رشد جمعیت را تجربه کند، باید پذیرای مهاجران سایر کشور ها باشد. چرا که نرخ تولد و رشد جمعیت این کشور بسیار پایین است.

در حال حاضر مهاجرت رشد نیروی کار کانادا را تامین می کند و پیشبینی می شود تا سال 2032 کل رشد نیروی کار این کشور از طریق مهاجران تامین شود.

اوایل ماه نوامبر سال جاری دولت کانادا اعلام کرد که امیدوار است تا سال 2025 سالانه 500 هزار مهاجر را بپذیرد که در صورت تحقق این امر، این کشور رشد 25 درصدی مهاجرت را نسبت به سال 2021 تجربه خواهد کرد.

کانادا، منحصر به فرد ترین کشور در زمینه مهاجرت

امروزه 25 درصد جمعیت کشور کانادا را مهاجران تشکیل می دهند که بالا ترین رقم در میان کشورهای گروه 7 یا همان G7، می باشد. میزان مهاجرین در ایالات متحده آمریکا و بریتانیا 14 درصد جمعیت این کشور ها است.

مادلین سامپشن، مدیر رصدخانه مهاجرت دانشگاه آکسفورد در رابطه با این ارقام گفته است که: “این به این معنی نیست که کشور بریتانیا در زمینه مهاجرت دچار عقب ماندگی است، بلکه این کانادا است که کمی در این حوزه زیاده روی کرده است.”

انگلستان یک جزیره کوچک است که دو برابر کشور کانادا جمعیت دارد و در حال حاضر دارای تراکم جمعیت بسیار بالایی است. اما در مقابل کانادا یکی از پهناورترین کشور های جهان است که تنها 38 میلیون نفر جمعیت دارد و فضای بسیاری برای رشد و توسعه جمعیتی دارد.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد مهاجرت به کانادا

 

مهاجرت به کانادا

از هر چهار کانادایی یک نفر به عنوان مهاجر به این کشور آمده است

اگر بخواهیم به صورت کلی این موضوع را بررسی کنیم، باید بگوییم که انگلستان برای افزایش جمعیت خود هدفی مشابه کانادا را نداشته است.

 جفری کامرون، کارشناس علوم سیاسی در دانشگاه مک‌مستر گفت که کشور کانادا نرخ زاد و ولد پایینی دارد و جمعیت این کشور با سالخوردگی روبرو است. 

دولت این کشور اگر بخواهد که در سیاست های مهاجرتی خود موفق باشد باید حمایت های مردمی را داشته باشد. وی همچنین افزود که افکار عمومی مردم هر کشور، عامل محدود کننده آن ها است.

در ایالات متحده آمریکا تعداد مهاجرانی که در حال ورود از مرز های جنوبی به این کشور هستند به بیشترین حد خود رسیده است و نگرانی ها از بیشتر شدن نیروی کار از موقعیت های شغلی موجود، روز به روز در حال افازیش است.

پیش از برنامه برگزیت مهاجرانی که از اروپای شرقی وارد انگلستان می شدند باعث ایجاد موجی منفی در بین افکار عمومی این کشور شدند. اما بعد از برگزیت افکار عمومی نسبت به مهاجرت بهتر شد، چرا که مردم فکر می کردند کنترل بیشتری بر روی مهاجران دارند.

در مقایسه با تمام این موارد، کشور کانادا در طول تاریخ حمایت ویژه ای از مهاجران داشته است. آقای کامرون می گوید:” بیشتر این حمایت و افکار مثبت اذهان عمومی این است که مردم فکر می کنند دولت کانادا توانایی کامل برای مدیریت این موضوع دارد و ورود مهاجران به کانادا به نفع این کشور است.

البته این موضوع به این معنی نیست که هیچ گونه نگرانی بایت مهاجرین در این کشور وجود ندارد. مردم مناطق مختلف کانادا نگرش های متفاوتی نسبت به پدیده مهاجرت دارند.

زمانی که دولت فدرال کانادا موضوع پذیرش سالانه 500 هزار مهاجر را مطرح کرد، استان کبک اعلام کرد که سالانه بیشتر از 50 هزار مهاجر را نخواهد پذیرفت. 

این به این خاطر است که استان کبک کانادا چیزی نزدیک به 23 درصد جمعیت کل کشور را در خود جای داده است و بر اساس قوانین این کشور، استان کبک می تواند محدودیت های مهاجرتی اش را خودش تعیین کند. این رقم در تنها 10 درصد کل مقدار تعیین شده از سوی دولت کاناداست.

فرانسوا لگو، نخست وزیر استان کبک گفت که نگران است مهاجرت بیشتر به این استان، زبان فرانسه را در این استان تضعیف کند. وی همچنین افزود:” در حال حاضر با همین 50 هزار مهاجر هم جلوگیری از افول زبان فرانسه دشوار است.”

درست است که کشور کانادا فضای زیادی برای رشد دارد اما استان هایی نظیر ونکوور و تورنتو در حال حاضر با بحران مسکن مقرون به صرفه مواجه هستند. ساکنان این دو استان نزدیک به 10 درصد جمعیت کانادا را شامل می شود و برخی از استان ها از این موضوع احساس خطر می کنند.

طبق نظرسنجی که اخیرا توسط لگر از 1537 شهروند کانادایی صورت گرفت، 49 درصد آنان نظر بر این داشتند که 500 هزار مهاجر در سال رقم بسیار بالایی است و تنها 31 درصد آنها گفتند که این مقدار صحیح است.

بیشتر بخوانید: انواع ویزای کانادا

سیاست گذاری مهاجرتی کانادا

یکی از جنبه هایی که کشور کانادا را در دنیای غرب متمایز کرده است این است که مهاجران را بیشتر برای منافع اقتصادی شان پذیرفته است و نه به خاطر پیوستن به خانواده.

دولت کانادا ابراز امیدواری کرده است که این رقم تا سال 2025 به 60 درصد برسد.

آقای کامرون گفت که این موضوع بیشتر به خاطر نحوه طراحی سیستم مهاجرتی این کشور است. در دهه 60 میلادی کانادا به هر کشور سهمیه مشخصی می داد که بر اساس آن افراد می توانستند به این کشور مهاجرت کنند.

اما بعد از آن، سیستم مبتنی بر امتیاز دهی نامزد ها شکل گرفت که بر اساس آن مهاجران با تخصص راحت تر می توانستند به کانادا مهاجرت کنند.

وی همچنین افزود: ” امروزه قوانین مشابهی این سیستم را مدیریت می کند.”

اگر بخواهیم این موضوع را در سطح جهانی بررسی کنیم باید بگوییم که این شیوه کاملا منحصر به فرد است. اگرچه که استرالیا و نیوزلند چنین سیستم مشابهی را نیز دارند. 

در انگلستان تنها 25 درصد ساکنان دائمی به خاطر منافع اقتصادی پذیرفته می شوند و در ایالات متحده آمریکا 20 درصد گرین کارت ها به دلایل اقتصادی صادر می شوند.

مسئولین هر دو کشور ابراز امیدواری کرده اند که نسبت مهاجرت با منافع اقتصادی را افزایش دهند اما چالشی که در این میان با آن روبرو هستند این است که مهاجران اقتصادی باید از سوی کارفرمایان هر دو کشور حمایت مالی شوند.

در سیستم مهاجرتی کانادا داشتن یک پیشنهاد شغلی می تواند در امتیازات کلی فرد محاسبه شود، اما ضرورت ندارد. اخیرا بریتانیا سیستم مهاجرتی خود را به سیستم امتیاز بندی تغییر داده است.

خانم سامپشن گفت که سیستم مهاجرتی جدید انگلستان بر اساس سیستم قدیمی خواهد بود و اولویت با افرادی است که پیشنهاد شغلی دارند.

بیشتر بخوانید: وکیل مهاجرت به کانادا

آیا کانادا می‌تواند به اهداف مهاجرتی خود دست یابد؟

کشور کانادا نه تنها مهاجران اقتصادی بیشتری را نسبت به سایر کشور ها می پذیرد، بلکه یکی از کشور های پیشرو در زمینه اسکان مجدد مهاجران نیز بوده است و در سال گذشته میلادی 20428 پناهنده را پذیرفته است.

گرچه این اهداف برای کانادا تا حدودی بلند پروازانه است، اما باید بگوییم که این کشور همیشه در اهداف خود موفق نبوده است. مثلا در سال 2021 برنامه داشت تا 59 هزار پناهجو را اسکان مجدد دهد، ولی در عمل تنها یک سوم این تعداد مهاجر را پذیرفت.

شان فریزر وزیر مهاجرت کانادا گفت که این خلا به خاطر همه گیری بیماری کرونا بوده است و این کشور قصد دارد تا سال 2023 76 هزار پناهجو را اسکان مجدد دهد.

منبع: وبسایت BBC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *